tiistaina, syyskuuta 04, 2018

Heli Slunga; Kehtolauluja kuoleville



WSOY 2018, 84s.


Kolkuttavalle avataan 

               ihmishirviön alitajunnan

umpikammio

                                          karjarutot paiseet raesateet heinäsirkat

                 perversioiksi väätyneet lapsuuden vaillejäämiset


       ja laiminlyönnit


itsetuhon mittakaava


alisen hirviöt      helvetin unet


säädytön halu aueta, hehkua ja

palaa


(s. 79)



Runoilija Heli Slungalta, johon rakastuin Orjan kirjan ja Varjomadonnan myötä, on turha odottaa laimeita lauseita tai kuluneita totuuksia. Hämmästyn teos toisensa jälkeen kirjailijan kykyä aueta, kirjoittaa niin paljaan rehellisesti, että runoja lukiessa tuntuu siltä, kuin verenkiertomme sekoittuisi. Rumuutta ja rujoutta, veitsellä auki viilleltyjä teemoja, joista jokainen polttaa omaa merkitystään. Ja kauneutta. Kaiken raadollisuuden keskellä verhoaa jotakin ikiaikaista, voimakasta, vahvaa. Olen tässä. Hengitän, vaikka umpisolmu kaulalla.



Hän joka sekoittaa sinut

irrottelee luusi unesta, kerää jäsenesi

järjestelee tukkasi


Sinä heräät           hän silittää sinua


sinä kestät syviä puremia

sinä kestät ääretöntä kauhua

sinä kestät hulluutesi keinua




Tätä sinä et kestä


(s.62)



Kehtolauluja kuoleville ei ole helppoa luettavaa. Jos sen päästää sisälleen, tajuntaan alkaa virrata toinen toistaan hurjempia mielikuvia. Silti tekstiin on niin helppo samaistua. Slunga näyttää, etten ole tuntemuksineni yksin. Hän näyttää mitä naiseus kauneimmillaan ja kauheimmillaan on - hän näyttää todellisuuden.


Jälleen kerran olen runoilijattarelle suuren kiitoksen velkaa tästä mykistävän upeasta elämyksestä, jonka sain kokea sykäyksittäin, sivu sivulta pudoten. Mutta lepää rauhassa lapsi, sinä olet mustan madonnan kehtolaulu. Tyhjenemisen jälkeen olen täysi, olen täynnä rakkautta.



Minä olen katuojan seireeninlaulu, 

                       käsirautojen ja lepositeiden vapahtaja


                                         minun viattomuuteni on

                                                        kointähden viattomuutta


(s. 50)





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

♥ Kiitos kommentistasi! ♥